Gasbeton

Aad Gooidiep blogt soms over Nederlandse toestanden. Zoveel blijkt al uit dit blog.
En wat uit zijn blog niet blijkt, daarover wil hij blijkbaar niets kwijt.

poster Jesper Just, Continuous Monuments, Den Haag, Laan van NOI © Aad Gooidiep 2017

De poster deed me schrikken. Het Lange Voorhout volgebouwd met betonnen muurtjes, de plantsoenen omgeschept?

Het valt mee. En het valt tegen. Anders dan de opschepperige titel Continuous Monuments doet vrezen vult het kunstwerk, sculptuur of bouwsel of installatie, niet meer dan een bescheiden rechthoek voor het barokke paleisje waarop nog steeds het opschrift Hoge Raad prijkt, en dat ook bekend is onder de historische naam Huis Huguetan. Daarbinnen wordt videowerk getoond van de Deense kunstenaar Jesper Just, een lieveling van de musea voor moderne kunst. Zijn slordig gemetselde muurtjes buiten vormen een openluchtbioscoopje, waar ’s avonds de voorstelling wordt voortgezet. Maar dat valt de daglichtpassant niet op.
Lange Voorhout, Huguetan, Jesper Just

De organisator van deze binnen-en-buiten-expositie is de wat schimmige galerie West, die hiermee “op eigenzinnige wijze” vervolg geeft aan de, helaas, onder Haagse zuinigheid bezweken traditie om die rare en mooie L-vormige laan, dat net-geen-plein vol bomen, ’s zomers te transformeren tot beeldentuin. West wil hiermee een nieuwe traditie vestigen, en noemt dit project, om onduidelijke reden, Arcade.

De titel Continuous Monuments, zo meldt de brochure van de galerie, heeft de kunstenaar ontleend aan een ontwerperscollectief uit de jaren ’60 dat zich Superstudio noemde, en “een belangrijke rol speelde bij het omverwerpen van de bestaande opvattingen over architectuur en design”.

Omverwerpen doet het natuurlijk altijd goed in de hedendaagse kunstcircuits. Maar wat de heren van Superstudio Il Monumento Continuo noemden was een schrikwekkend visioen van een architectonisch “raster” dat de hele aarbol moest omvatten, een megalomane en totalitaire dystopie, en daarmee (als ik het goed begrijp) een ironische provocatie van het uniforme modernisme in de architectuur. Geen positief ideaal.

Jesper Just, Continuous Monuments, gasbeton © Aad Gooidiep 2017Dus misschien is de lelijkheid van Justs betonnen buitenbios bedoeld als provocatie?

Juist niet, volgens de organisatoren. Het is zijn doel om “bestaande structuren, zowel in fysieke als ideologische zin, op een andere manier te gebruiken en ruimte te creëren voor iets anders, voor de verbeelding en poëzie”. Volgens een recensent “heeft de installatie iets organisch; het grijs van de schelpen en het beton rijmen poëtisch”.

Dat is wel een erg aardige beoordeling van wat op mij overkomt als een gapende kloof tussen idee(tje), ambitie en realisatie.

Intussen doet dat hele omverwerpen erg sixties aan. Maar misschien kunnen we het nieuw leven inblazen door passanten uit te nodigen om op de vervaldatum die muurtjes om te schoppen?

Jesper Just, Continuous Monuments, Lange Voorhout © Aad Goidiep 2017